divendres, 16 de febrer del 2007

Sobre l'heroi tràgic

L’heroi tràgic tot sovint no és conscient del seu destí d’heroi: s’ho troba quan ja és enmig del bullit. No s’ho pensava pas que havia de passar-les magres o que per culpa seva hi hauria una crisi, un conflicte tràgic. Ni tampoc que tenia en ell la sang o el tremp d’heroi. I vés per on que la seva resposta —una resposta d’integritat és el que es demana en aquests casos— és infal·lible, fruit d’una educació, gens improvisada, i d'un convenciment que en la prova es manifesta madur. Això fa que els herois tràgics tinguin valor perenne. Aquesta entrevista feta a Carles Riba i publicada a La Vanguardia el 17 de juny de 1955 en dóna algunes pistes:

—¿Qué problemas planteó Sofocles en esta obra [Filoctetes]?
—Todo el teatro de Sófocles gira alrededor de ¿qué es un héroe, y qué es uno que no es un héroe sino simplemente hombre razonable y responsable? Troya no puede ser tomada, según una predicción, sin que Filoctetes esté ahí con el arco y las flechas infalibles, que él recibió como un legado de Hércules. Ahora bien; Filoctetes, al ir a Troya, fue mordido en un pie por una serpiente; la herida hedionda es incurable y los generales griegos encargaron a Ulises que lo abandonasen en una isla desierta, y ahí vivió Filoctetes diez años, sin más recursos que los que procuraba su arco, sufriendo los dolores que le producía su herida.
—¿Donde está el conlicto dramático?
—La razón de Estado impone que Filoctetes vaya a Troya; Filoctetes, ofendido, se niega a ello; el problema dramático que se plantea es: ¿es lícito recurrir al engaño, o a la fuerza, es decir, forzar la libertad de resolución de Filoctetes?
—¿Qué contesta Sófocles?
—No va a Troya Filoctetes, hasta que puede decir sí, sin coacción.
—¿Filoctetes es un héroe?
—Tiene la naturaleza del héroe, como ya se ve en Homero, lo entendian los griegos.
—¿Y por qué resucita estas cosas ahora?
—El autor que merece el calificativo del clásico es aquel que en medio de todo lo de su época y de su situación individual pone en su obra un sentido que sirve para todos los tiempos, con implicaciones que él mismo no sospecha; es el verdadero universal en el espacio y en el tiempo. Ser clásico no viene de la perfección formal, como creen algunos.
—¿Quien es hoy Filoctetes?
—Aquel que, ilustre u oscuro en el campo que sea, ha dicho sí, o no, con su plena convicción de hombre.

2 comentaris:

Lídia R.E. ha dit...

L'heroi tràgic de Sòfocles sempre m'ha colpit profundament, perquè pateix una lluita interna brutal que el porta als racons més íntims de la seva ànims. L'heroi no voldria ser heroi,voldria ser una persona anònima sense haver de complir el seu destí. Voldria que tot allò que li ha succeït no hagués succeït mai.Però d'altra banda es fa palesa la seva gran condició en acceptar allò que li han imposat els déus i el destí. Accepta valentment el seu destí tràgic...
Lídia

Anònim ha dit...

Doncs sí, tens raó. L'heroi tràgic voldria ser només un humà, com qualsevol altre però per això es veu empès a fer "accions més que humanes".