dimarts, 19 d’agost del 2008

Codicum imagines

Per a la Núria Vives

El professor de la UCM, dr. Felipe G. Hernández Muñoz és el Director del S.E.M.G.E. (Seminario para el estudio de los manuscritos griegos en España). Han posat a la xarxa un Àlbum de copistes que incorpora imatges de pàgines copiades per il·lustres mans i que es conserven a les biblioteques del Escorial, Nacional de Madrid i Universitària de Salamanca. Aquest repertori anirà en augment, de ben segur.

La meva dèria pels manuscrits i les miniatures ve de lluny. Encara recordo aquell dia per la tarda (era pels volts de Nadal, a quart de carrera) que passava mig embadalit les pàgines de l'edició facsímil del còdex Vaticà de Virgili editat per Rostagni. Fa poc he topat amb aquest lloc magnífic: és el recull d'imatges disponibles a la xarxa dels principals manuscrits del Nou Testament que ha preparat Mark Goodacre, autor del web The New Testament Gateway. Us el recomano vivament. I també hi ha el web que m'ha recomanat la Núria Vives, es tracta d'aquesta notícia sobre el còdex Sinaític, una perla bíblica.

Acabo. Hi ha un personatge que sempre m'ha impactat: és Charles Graux. En vaig tenir la primera notícia quan estudiava uns manuscrits escurialencs que contenen la Batracomiomàquia. Aquest hel·lenista francès va revisar la història de tot el fons del reial monestir: és un treball ingent. I molt ben fet. Tot i la seva mort prematura (totes les morts són prematures), Graux pertany a l'època heroica de la codicologia. Gregorio De Andrés li va dedicar unes pàgines emotives que sempre m'ha abellit de llegir.