divendres, 6 de març del 2009

La cultura clàssica és cultura feble

No ens enganyem perquè tothom ho sap. Si hi ha algú que té les de perdre som nosaltres. Ho he dit manta vegada (ja no em vaga ni de posar enllaços a posts anteriors). Ara els arriba al País Valencià una clatellada que ningú (?) no s'esperava: volen educar sense fonaments ni referents. Mi-te'ls si en saben! Per aquell costat és això, de l'Ebre als Pirineus serà allò... pertot arreu cops de bastó, ganivetada o queixalada. Amortitzen —i amortitzaran—, decapiten el Grec als IES de Catalunya: plou, fa sol o cau una pedregada, però a mi no em toca —pensarà més d'un.

L'actitud d'asfíxia indiferent i inanició que mostren envers el Grec i la Cultura clàssica a Catalunya no és més que un reflex d'una actitud més generalitzada. Avui ho llegia en un article de Salvador Cardús. Quants joves escolaritzats a Catalunya no s'interessen en absolut per la seva llengua ni per la seva cultura? Mostren una insensibilitat freda, total... I, amb ells i de retop, professionals i responsables d'altres àmbits culturals o educatius o polítics, insospitadament apàtics i muts. És la gran fal·làcia del mite —o de la moto— del progrés. Walter Benjamin apostava per un progrés amb la motxilla ben carregada, amb un coneixement pregon dels segles que ens han precedit. Però d'aquí a poc i amb la marxa que portem, del professor que dóna classes de Grec en un IES, una vegada sigui diluït per competències, suposades necessitats educatives de centre i tota una bateria de decrets o simples resolucions, no en quedarà ni el desideratum.

5 comentaris:

santi ha dit...

Agraïm el teu recolzament, Ramón.
Ara més que mai podem tots junts, gràcies a la ret, fer presió a les autoritats per a que ens escolten.
La feina feta ens avala, però no deixem que els clássics es defensen soles i seguim avançant en la renovació metodològica per justificar i consolidar la nostra presència en el sistema educatiu. Sense autocrítica la pataleta de res ens servirá a llarg termini.
Χαῖρε

Anònim ha dit...

Estimat Ramon:

Com més va, més "stulti" ens tornem. On anirem a parar? Eliminar els pocs vestigis que encara emergeixen en el nostre, tan ja deteriorat, ensenyament de la nostra cultura, és acabar amb els orígens. I com molt bé diu el poeta, qui perd els orígens perd la identitat.
Fa fredar!!!!!

Gemma

Ramon Torné Teixidó ha dit...

Només veig que se'ns estan rifant a plaer. És una manera d'actuar del tot impròpia d'una conselleria que s'anomena "Educació", que fa de tot menys educar (i demostrar que són "educats" a través de maniobres pèrfides i d'un cinisme en grau superlatiu).

Juan Andrés Caballero de las Heras ha dit...

He dejado un meme para que lo sigas. Se trata de la situación que las optativas de griego y de latín en el bachillerato están sufriendo en algunas comunidades. Te agradecería que le dieras difusión. Gracias

Juan Andrés Caballero

Ramon Torné Teixidó ha dit...

Pues sí, claro que sí. Ya vemos por dónde van las cosas y adónde hemos de ir a parar. El post va en el sentido que tu indicas. Lástima que sea un tema que agota esfuerzos en balde, ¿no?