diumenge, 2 de gener del 2011

Sòcrates i l'escriptura segons Kierkegaard

Trec la idea del primer tom de la Historia de la filosofía I. Filosofía antigua que va publicar Carlos Goñi el 2002 (pàg. 99), un tractat molt amè i complet, que trobo molt sistemàtic i del tot aconsellable al públic mitjà. Com a bon coneixedor del filòsof existencialista danès, Goñi es refereix als estudis de doctorat de Kierkegaard sobre la ironia, també publicats en castellà. Les reflexions de Carlos Goñi sobre la problemàtica de sistema socràtic crec que són molt interessants i no sé si algú més s'ha fet eco d'aquesta interessant visió de la filosofia oral (destructiva) que arrenca des de Kierkegaard.
Sócrates no escribió nada. Hay muchas razones para explicar este hecho. En el Fedro (275a) dice Sócrates que la escritura es como la pintura, si la interroga calla majestuosamente. La doctrina escrita perde la viveza que tiene la enseñanza oral. Lo escrito se acartona, es como una estatua rígida, muerta. Sócrates opta por el diálogo vivo, espontáneo, en el que se tiene al discípulo delante y se pueden observar sus reacciones y escuchar sus puntos de vista. La palabra oral es irónica, destructiva, por tanto, y sirve para desmontar posiciones preconcebidas; en cambio, la palabra escrita es constructiva. Sócrates no quiere formar un sistema filosófico, por eso no escribe; lo único que busca es provocar una crisis entre sus contemporáneos. Una vez conseguido su objetivo, queda la labor de construir, de escribir, para sus discípulos, por ejemplo: Platón.