diumenge, 20 de juliol de 2008

Batxillerat: quadrar al vuit

Molt sovint comet injustícia qui no fa res,
no només qui fa alguna cosa.
(Marc Aureli, Pensaments, IX, 5)

Escric aquest post ben preocupat. En un altre d'anterior vaig avisar dels problemes que poden sorgir per a obtenir el professorat corresponent a les hores de docència que les matèries de Cultura clàssica, Grec i Llatí tenen assignades. No vaig observar que la normativa del curs 2008-2009 diu molt clar en el seu apartat 13.2 que no hi ha cap obligació d'impartir una matèria de batxillerat si no hi ha un mínim de vuit alumnes matriculats (és a la pàg. 56 del document en PDF). Però, alumnes matriculats, quan? El mes de juliol o durant els reajustaments del mes de setembre (pels alumnes que volen canviar de modalitat)? Si els horaris s'elaboren durant el mes de juliol ja cal que ens afanyem... perquè el mes de setembre els professors ja no hi serem a temps. Més encara quan ens diuen que no hi ha increment de plantilles... però que els alumnes han incrementat les hores de classe degut a l'aplicació de la Loe: eliminar assignatures és una decisió que es prendrà ara, aquests dies de juliol, i cadascú pot imaginar a costa de quines matèries aprofitaran les hores que necessitaran els equips directius. I una altra: per què han de ser vuit alumnes el mínim? La dificultat per assolir vuit alumnes serà menor en un IES amb quatre o cinc línies de batxillerat respecte la d'un IES mitjà, de dues línes o tres, que són la gran majoria. Més que res, en els IES amb dues línies de batxillerat serà una proesa obtenir vuit alumnes de Grec i/o de Llatí, cosa que tothom sap per experiència pròpia. La norma, doncs, topa amb la igualdat d'oportunitats i em sembla que és recurrible atès que no hi ha les mateixes condicions per a tothom. Una altra: suposem que en la recent convocatòria d'accés a càtedra un professor entrava a formar part d'aquest cos. No serà una cosa ben ridícula veure com hi ha un catedràtic de Grec o Llatí sense alumnes? Em recorda aquell contrasentit del general sense exèrcit, del mariner a muntanya o del capellà sense parròquia. Tindrem, doncs, un professor (un catedràtic) preparadíssim que, ai las!, ha de veure com els alumnes potencials... són derivats a l'IOC per imperatiu legal, res a veure amb principis pedagògics i sense garantir la mateixa qualitat que la docència impartida presencialment. (Per cert, algú sap com s'ha de fer per a treballar a l'IOC i si les places surten a concurs?)

5 comentaris:

Sebastià Giralt ha dit...

Però també diu que "poden fer-ho si la disponibilitat de recursos del centre ho permet".

Per tant depèn de la direcció i dels recursos (i alumnes) que tingui el centre.

Quant a l'IOC pel que sé s'hi entra per cooptació. Altrament dit per "enchufe".

Magister-Διδασκαλος ha dit...

Ramon,
veritablement, la situació és preocupant. Però, com bé diu Sebastià, haurem de confiar en els equips directius...
Ah! L'enhorabona per la càtedra de Grec!
Salutacions.

Margalida ha dit...

L'enhorabona, Ramon, per la càtedra de grec! Esperem que t'ajudi a fer força per defensar la matèria.Cal lluitar de valent, amb càtedra o sense, perquè el grec no desaparegui de les aules catalanes i esperem que no passi el mateix amb el llatí (s'aguanta per ser matèria de tall de la Selectivitat, per això cal mimar-lo). Bona sort!

Anònim ha dit...

A veure, estimat Ramon, potser no te n'has a donat, savi com ets, que les polítiques educatives no tenen res a veure amb les necessitats morals, culturals, mentals, i animístiques dels alumnes? Què els fa als il.luminats del departament que creen aquests plans d'estudis genials, on arraconen tot allò que segurament algun professor els va fer avorrir, els coneixements i les necessitats que les persones (perquè eduquem persones). Avui en dia els instituts són aquells llocs on l'alumnat se'l passa i se'l educa per sortir al món sense cap mena de sensibilitat.
Què volen realment, res, donar voltes en el mateix eix, van fent pegats de normes i nous plans d'estudis i no miren la realitat dels centres, pensen que els professors/ores som un calaix de sastre i podem fer qualsevol cosa, o res, i encara estan contents.
Mirant fredament, tota assignatura és obsoleta per se, és la manera com s'ensenya el que la fa atractiva, però si no et deixen ni ensenyar-la, doncs mor. Els que heu pogut fer grec i llatí, heu disfrutat, n'hi ha d'altres, com jo que, em sembla que hem fet tard.
Gemma

Ramon Torné ha dit...

Em sembla que la disponibilitat de recursos humans, després d'uns quants anys de Logse, ha quedat ben galdosa, sobretot pel que fa a les plantilles de grec i llatí. No hi ha intenció, crec, de facilitar que en els IES amb un sol professor es puguin fer totes les matèries de clàssiques. Ni molt menys de poder comptar amb un seminari de clàssiques: tot depèn, sembla, de qui no hauria de dependre.