Valorar críticament les formes de vida, costums i actituds de la societat romana en comparació amb els de les nostres societats a partir del contingut de fonts gregues i llatines en diferents suports, aplicant la perspectiva de gènere.
[...] Després, es produeix en la meva memòria un tumult confús d’imatges i de records. A dins d’aquest desordre inextricable hi ha, molt precisa, la sorpresa que vaig tenir el dia que en el moment d’orinar vaig sentir que el líquid feia olor d’espàrrecs de marge. Havia menjat, feia dues hores, una truita amb espàrrecs. Vaig comprendre la llei de la causalitat.
3. No afegiré res a la polèmica de l'escola lúdica que ha renunciat a ensenyar: prou es veu que qualsevol muntatge, si acompleix uns formalismes, pot passar —ni que sigui temporalment— com a Situació d'Aprenentatge. Els alumnes hauran perdut un temps preciós que, en les escoles de titularitat no-pública, per poc que puguin, aprofitaran per a ensenyar de debò. Aquesta serà la bretxa.
També voldria referir-me a un petit detall: no hi ha cap obligació d'organtizar els continguts en situacions d'aprenentatge. En efecte, tal com explica el professor Martí Duran, la Lomloe no parla de les situacions d'aprenentatge i en el Decret sobre l'educació bàsica se'ns diu només que les SA «poden ser l'eix organitzador de les programacions i els àmbits» i que «els centres educatius poden optar (cursiva meva) per programar les àrees, matèries o àmbits dels diferents cursos a partir d'una seqüència de situacions contextualitzades en entorns reals i significatius».
4. Impossible no reconèixer les dificultats creixents que en el món d'avui i dia rere dia s'afegeixen als docents. És un anar contra tothom: contra l'ambient, contra l'administració, contra els «experts», també contra algunes famílies o associacions de famílies, contra la tecnologia de consum immediat... En una piulada memorable, el professor Jaume Ripoll recordava el següent:
Heu fet mai classe en una aula de secundària? Perquè, pel que sembla, Plató sí (Lleis, 653a-e): τὸ νέον ἅπαν ὡς ἔπος εἰπεῖν τοῖς τε σώμασι καὶ ταῖς φωναῖς ἡσυχίαν ἄγειν οὐ δύνασθαι. «Tots els nens, per dir-ho així, són incapaços de tenir quiets el cos i la llengua.»
Ho comento només perquè sense quietud, sense certesa, sense ordre, o sense ambient de treball seriós molt difícilment es poden fer les coses bé. I les generacions que s'han extraviat d'ençà de la Logse no hi podran posar remei: després de trenta anys la inèrcia acumulada pesa qui sap quant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada